شما از زلزله چه می دانید و چه نظری دارید؟

شما از زلزله چه می دانید و چه نظری دارید؟

“غلامرضا صادقی ندوشن”
همه مطلع هستیم که زلزله تابع عوامل متعددی است و عامل شاخصی برای وقوع آن بطور واضح مشخص نیست. بنابراین بر اساس احتمالات در وسع علمی افراد متفاوت می باشد.
مذهبی ها عوامل گناه و ناسپاسی از خداوند می دانند و به آیات و احادیث استناد می کنند.
زمین شناسان و دیگر علوم زیر مجموعه آن عامل گسل ها می دانند که با دور و نزدیک شدن قاره ها و اقیانوسها بهم در عمق باعث وقوع این پدیده می گردد و برخی از دانشمندان تخلیه عمق زمین از آب، نفت و گاز و فشاری از سطح اقیانوس ها و جابجایی بخشی از زمین با ساخت و سازها بصورت متمرکز به لایه زیرین زمین وارد می کند باعث فشرده شدن آن لایه ها و شکست آن لایه ها می گردد می دانند.
به هر حال با صدها عواملی آشکار و پنهان این زلزله به وقوع می پیوندد و ممکن است یکی دیگر از عوامل آزمایش بمب اتمی در عمق و انفجارات در سطح باشد.
بنا به نظریه انیشتین هیچ انرژی فنا پذیر نیست. بنابراین انرژی آزاد شده در جهت دیگر اثر خود را می گذارد و یا اینکه با عنایت به قانون پاسکال این انرژی در سیالات کره زمین در نقطه مساعد دیگری بروز پیدا می کند.
گذشته از این موضوعات، زلزله صدها محاسن هم دارد که کسی به آن نمی پردازد.
شما خواننده گرامی در این خصوص چه نظری دارید؟

مطالب پیشنهادی :

درباره نویسنده

320 مطلب نوشته است .

یک نظر on “شما از زلزله چه می دانید و چه نظری دارید؟”

  • sdavood wrote on ۶ دی, ۱۳۹۶, ۱۷:۴۰

    هیچ گاه نشاید و نباید ادعا کرد که هر زلزله ‏اى به خاطر عقوبت گناه مردم آن سرزمین است، بلکه برخی از زلزله‏ ها یا حوادث ناگوار به جهت عقوبت گناهان می باشد و این بدان معنا نیست که گناه، علت مادى و طبیعى و فیزیکى آن باشد.
    هر زلزله و حادثه طبیعى از مجارى و علل طبیعى خود پدید می ‏آید ولى جهان ماده با همه علت و معلول آن مرتبط با علل ماوراء مادى است و این چیزى نیست که در علوم تجربى قابل تحقیق باشد، بلکه بررسى آن از طریق فلسفى و متافیزیک است.
    (براى آگاهى بیشتر رجوع شود به اصول فلسفه و روش رئالیسم، ج ۳، مقاله نهم.)
    اما به طور کلى همه بلاها از نظر تربیتى و آخرتى نسبت به افراد سه گونه است: «ان البلاء للظالم ادب، و للمومن امتحان و للانبیاء درجه و للاولیاء کرامه»
    بلا و گرفتارى براى ظالمان به خویش و جامعه، یک نوع ادب و مکافات عمل
    و براى مومنان، وسیله اى براى امتحان و نشان دادن پایدارى بر ایمان
    و براى انبیاء درجه و مرتبه اى در نزد خداوند
    و براى اولیاء، وسیله براى رسیدن به کرامات است. (بحار ج ۶۴ ص ۲۳۵)
    بنابراین با یک تحلیل واقع بینانه و بدون فرافکنى و اتهام به افراد یا اعتراض به خدا، از حوادث این چنینی باید عبرت بیش از پیش گرفت و در سطح «فرشى» و «عرشى» از پیامها و پیامدهاى آن بهره گرفت.

نوشتن دیدگاه

شما میتوانید از تصاویر مخصوص خود در قسمت نظرات استفاده نمایید برای اینکار از وب سایت آواتارکمک بگیرید .

*

تمام حقوق این سایت برای © 2018 سامانه اطلاع رسانی فرهنگ ندوشن. محفوظ است.
قدرت گرفته از وردپرس فارسی